Adri kincsestára az óvodai élet számos területéről rejteget érdekes tapasztalatokat, jó ötleteket, fontos gondolatokat. Kinyitjuk ezt a kincsestárat, és közzéteszünk óvodapedagógus kolléganőnk tanulságos írásaiból. Ezúttal elsőként az óvodai tízórait vesszük szemügyre. Ki hinné, hogy itt is van mibe belegondolni!
MIT ESZIK EGY ÓVODÁS ?
Erre a kérdésre nehéz válaszolni, mert ahány gyerek, annyifélét. Van, aki mindent, van, aki semmit. Hasonlóan, mint otthon. Az elsővel könnyű a dolgunk, de mit tehetünk a második típussal? Kínáljuk, kérleljük, hogy kóstolja meg, de tart tőle. Nem tetszik neki az étel, főleg, ha ismeretlen számára, ezért nem próbálja meg.
Ilyenkor, pláne, ha a heti projektünk is éppen a gyümölcsökről, zöldségekről, egészségről szól, akkor kedvet is csinálhatunk hozzá. Ez lehet egy gusztusos, ötletes tálalás, jó illatok, vagy éppen egy tanmese is, amit alább csatolok. Mindegyikből tudunk egyúttal egy fejlesztő foglalkozást is létrehozni, amire nem is gondolnának. Figyeljék csak, lejjebb írok róla részletesen.
Az étvágygerjesztő tálaláshoz rengeteg ötletből meríthetünk a Pinterestről is (ahogy tettük ezt mi is sokszor és e cikk írásához is), de gyakorlott háziasszonyként az óvónénik és dajkanénik maguk is kitalálják, hogy mivel tehetik vonzóvá a gyerekek számára az ételeket. Legalábbis a zöldség-gyümölcs kínálatot, mert azt azért túlzás lenne állítani, hogy ez helyből működik egy „trutyis” kelkáposzta főzelék esetében is.
Az idei egészség héten például elmeséltük a kicsiknek Dankó Éva meséjét, ami bizony több gyereknek is meghozta a kedvét a gyümölcsök kóstolásához, főleg, hogy hozzátettük a látványt is. Nem nagy munka, de különleges lesz a gyümölcstál. A nagyobbak pedig segíteni tudnak (sőt, akarnak is) a gyümölcs saslikok elkészítésében.
https://meseles.hu/mese/danko-eva-a-szivarvany-szinei/
Nincs olyan gyerek, akinek ezekre ne támadna gusztusa. Persze a mindennapi rutinban nem készítünk ilyen műalkotásokat, de igenis készítünk az ünnepnapokon, vagy csak úgy egy-egy unalmas, esős délelőtt, amikor van többféle gyümölcsünk vagy zöldségünk. Együtt a gyerekekkel. Ez is lehet egy hétköznapi fejlesztő foglalkozás, ami egyúttal nekik móka is.
Komplett fejlesztés egy-egy gyümölcstál elkészítése:
Tudunk közben számolni, csoportosítani, méret szerint rendezni. Fejlődik közben az esztétikai érzékük, a fantáziájuk, az alkotókedvük, a komponáló készségük és színérzékük. Fejlődik a finommotorikájuk, a koncentrációjuk és az együttműködési készségük. Növekszik a figyelmük, és képesek lesznek elmélyült munkára. Nem utolsósorban pedig illusztrált biológiai információkat közvetíthetünk nekik héjról, húsról, magházról, magról, szárról, stb.
Nem semmi, igaz? Mert az óvodás így tanul: játszva, vezetve, cselekvésbe ágyazva. Ezt mi, óvónénik pontosan tudjuk és tervezzük, de szerintem nem baj, ha a szülők is tudatosabban választanak elfoglaltságot a csemetéjüknek. Ráadásul így sokkal gusztusosabb is az étel.
Na persze, kinek van erre mindig ideje? Viszont egy sima párizsis vagy sonkás kenyeret néhány mozdulattal, és minimális időbefektetéssel is lehet sokkal vonzóbbá tenni.
Készítette : Mayer Adrien 2023.